i2L Instituut voor Innovatie en Leren

publicaties

home home home

Remediering van uitstelgedrag bij studenten in het hoger onderwijs: een benadering gebaseerd op de positieve psychologie

Een wetenschappelijk onderzoek naar het effect van de kernreflectie benadering op acadaemisch uitstelgedrag bij studenten uit het Hoger Onderwijs

 

Samenvatting

 
Voor het begeleiden van studenten met uitstelgedrag zijn verschillende benaderingen ontwikkeld. Het meest effectief lijken benaderingen waarin aandacht voor gedrag gecombineerd wordt met aandacht voor cognitie. In dit artikel bouwen we voort op deze inzichten en op nieuwe ontwikkelingen in de psychologie, met name op de positieve psychologie. Dat heeft geleid tot een nieuwe benadering voor de aanpak van uitstelgedrag.
We beschrijven een onderzoek waarin die nieuwe benadering werd toepast in een cursus voor universitaire studenten met uitstelgedrag. In een procesgerichte studie (N=6) onderzochten we de ervaringen van de deelnemende studenten: wat gebeurt er met hun uitstelgedrag? Wat bracht de nieuwe methodiek bij hun teweeg en wat leerden ze daarvan? De verkregen resultaten geven aanleiding tot een nieuwe doordenking van de begeleiding van studenten met uitstelgedrag.